September 2004

Wim is gezegend met een prachtige stem. Hij werd min of meer ontdekt door Marco Bakker die hem doorstuurde naar de operazanger en pedagoog Pieter van den Berg om zijn stem verder te scholen.

Wim heeft zich inmiddels tot één van de beste Nederlandse Bas bariton ontwikkeld.
Zijn stem is uitermate geschikt voor opera, operette en musicals.
Hij zal met zijn mooie stem nog vele toehoorders gelukkig maken.

Pieter van den Berg

Zangstudie

In 1994 is Wim zanglessen gaan volgen bij Frans Lambour van de Nabeelen, zangdocent aan het conservatorium te Amsterdam. Sinds mei 2000 volgt Wim zanglessen bij Pieter van den Berg die zijn mentor en coach is. In de afgelopen jaren is er een hechte vriendschap ontstaan. Naast het zangtechnische gedeelte heeft Wim (tijdelijk) interpretatie lessen gevolgd bij Marco Bakker.

De Nederlandse bas Pieter van den Berg werd op 6 oktober in Mijdrecht geboren. Hij studeerde aan het Amsterdams Conservatorium bij Ruth Horna, bij Eugen Fuchs in Berlijn, in Keulen en bij Jess Walters in Londen.
In 1954 won hij het zangconcours van Verviers en behaalde eerste prijzen op zangconcoursen in München, Toulouse en Berlijn. Hij maakte in 1954 zijn opera debuut als padre Guardian in Verdi's La forza del destino bij de Opera van Koblenz, waar hij geëngageerd werd en onder contract bleef tot en met 1956. Vervolgens kwam hij bij de Staatsoper Berlin.

In Nederland maakte Pieter van den Berg zijn opera debuut op 26 augustus 1958 als Sarastro in Mozart's Die Zauberflöte.Hij werd daarna eerste bas bij de Nederlandse Operastichting, het latere DNO, waar hij meer dan duizend voorstellingen heeft gezongen. Hiernaast was hij te gast in vele Europese operahuizen, en werkte onder nagenoeg alle belangrijke dirigenten en regisseurs.
In Duitsland trad hij op bij de Hamburger Staatsoper, bij de Deutschen Oper am Rhein Düsseldorf-Duisburg en als gast bij andere theaters.

Verdere gast optredens bij de Opera van Brussel (La Monnaie, de Munt) en bij de Berliner Staatsoper, in Madrid en bij de Scottish Opera Glasgow.Hij heeft ontelbare rollen - van Wagner partijen tot buffo-rollen - op zijn repertoire staan, w.o. die van de Doktor(Wozzeck, Berg), Rocco(Fidelio, Beethoven), Sarastro in Die Zauberflöte, Mozart, Gremin(Jevgenji Onjegin, Tschaikovski), Jacopo Fiesco(Simon Boccanegra, Verdi) en Ramfis(Aïda, Verdi). Tot zijn meest recente bijdragen aan producties van De Nederlandse Opera behoorden Salome, Parsifal, Un ballo in maschera, Benvenuto Cellini, Samson et Dalila, La traviata en Peter Schat's Symposion (wereld premiere op 29 april 1994 tijdens het Holland Festival). Tevens was Pieter van den Berg een gewaardeerd concertzanger.
Zijn laatste optreden bij de Nederlandse Operastichting was als Hans Schwarz in Wagner's Die Meistersinger von Nürnberg op 1 juni 1995. Op speciaal verzoek keert Pieter van den Berg in februari 2007 terug op het podium in de rol van Lodovico in de Otello. Een prestatie van grote klasse.